Minerály, Vitamíny + Řasy

MINERÁLY

Minerály patří k základním kamenům stavby našeho těla a jsou odpovědné za řadu funkcí v našem těle. Určují, jak se organismus chová: např. vodivost nervů, tep srdce. Při příjmu je velmi důležité vyvážené množství a tím i jejich vzájemné poměry. Nedostatek, ale i NADBYTEK (superpotraviny) jednoho nepříznivě ovlivňuje prvek jiný a naopak.

Nejlépe předejdeme nerovnováze při příjmu tím, že přijímáme potravu komplexní. Například v obilovinách obsažené minerály a vitamíny jsou nezbytné nejen k jejich dokonalému strávení, zpracování a metabolismu vůbec, ale také významně regulují kyselinotvorný účinek, který obiloviny, jako každý jiný cukr mají.

Na druhé straně spektra je ten který sice přírodní zdroj těchto látek, ale cizokrajného původu (nejčastěji ovoce), který má zásadní a nepříznivý vliv právě na jemnou minerální rovnováhu.

Různé farmaceutické minerální a vitamínové doplňky nelze vůbec doporučit. Vše co je třeba i z přírodních zdrojů nepřirozeně izolováno nebo dokonce uměle vyrobeno, nemá v žádoucí jemné rovnováze našeho těla co dělat.

I objevitel vit. C a nositel Nobelovy ceny Szent-Györgyi zjistil, že komplexní struktura vit. C v zelenině je mnohem účinnější než jím „vynalezená“ syntetická .

Celá potravina je souborem tisíců látek existujících ve složitých vztazích. Izolováním živin ničíme kouzlo a sílu jejich vzájemného působení.

Je krátkozraké užívat jeden či dva vitamíny či menerály, když nevíme nic o jejich vazbách na desítky dalších potravních faktorů.

Já osobně doporučuji jedinou výjimku – zařazení Zelených potravin.

Pro názornější pohled poměr dvou nejdůležitějších prvků a jejich funkce v našem těle:
množství a rovnováha draslíku a sodíku v organismu je určující, jak je tělo silné, nakolik se dokáže přizpůsobit počasí a vlivům na mentalitu a povahu člověka.
Veškeré fyziologické rozdíly, jako je barva kůže, konstituce postavy, rychlost růstu, síla, dlouhověkost, nemocnost, hlas, kvalita paměti závisejí na podmínkách prostředí a na vztahu příjmu solí draslíku a sodíku, tedy jin a jang energií ve stravě.
Pro zajímavost: vzduch u moře má víc sodíku, než vzduch na horách. Proto lidé na horách žijí déle.

Aby tedy správně fungovala komunikace mezi buňkami, je naprosto nutný správný poměr těchto dvou prvků. Ten je cca. 7:1. Draslíku musíme přijímat více, ale opět zde platí – všeho s mírou. Při nadbytku draslíku, který je jinový, musí organismus toto uvolnění vyrovnávat a to nás táhne k dalšímu extrému a tím je třeba solení, které tak vede k vysokému tlaku. (Extrémní vyústění nadbytku draslíku a jeho jinové podpoře nadměrného růstu je rakovinové bujení).

Pro ilustraci: poměr draslíku a sodíku je u rajčat a brambor cca. 200-400:1, u banánů dokonce 800:1, (pro zajímavost: u medu 380:1). Tedy kvalita buněčné obnovy našeho těla -při příjmu těchto netradičních přírodních produktů na našem stole, ale i dalších, tolik propagovaných superpotravin, které zase mají vysoké a lákavé množství toho kterého minerálu- je zřejmá.

A znovu připomínám, o minerální a vitamínové rovnováze, a tím o zdravotním přínosu dalších subtropických zelenin a ovoce, nemůžeme tedy mluvit.

To bylo téma spíše nadbytku.

K NEDOSTATKU minerálů pak vede zvláště:
-konzumace převážně rafinované potravy, která se sebou nenese žádnou minerální kvalitu a při jejím zpracovávání musí organismus naopak minerály dodávat ze svých zásob (na prvním místě jakýkoliv druh sladícího cukru);
-dlouhé vaření, při němž klesá výtěžnost některých prvků;
-nadměrný příjem soli, která zvyšuje vylučování vápníku a hořčíku;
-nadměrný příjem mléčných výrobků a masa -poměr vápníku a hořčíku má být 1:1; mléčné výrobky mají vápníku daleko více než hořčíku. A při konzumaci masa, které krev překyseluje, rychle stoupá vylučování vápníku a klesá jeho hladina v krvi.

Obecně lze říci, že při konzumaci rostlinné stravy dostane naše tělo všechny potřebné minerály, přičemž je přijímá v takovém poměru, jaký je pro funkci těchto látek vhodný.

VITAMÍNY

Jsou pro fungování tělesných a metabolických procesů nezbytné. Organismus si je nedokáže většinou vyrobit a tak jsme závislý na jejich příjmu potravou. I potřebu vitamínů dokážeme naprosto pokrýt rostlinnou stravou – ať už zeleninou nebo přiměřeným množstvím přijímaného místního ovoce. Zdůrazňuji místního a tím v zimě uskladněného a ne cizokrajného, které nás tak láká na pultech obchodů, ale naprosto mimo v pro nás přirozený vegetační čas. Tropické ovoce je naprosto nežádoucí.

Je dobré vědět, že právě pokrytí zimní potřeby vitamínů a dalších nezbytných prvků nám umožňuje konzumace kvašené zeleniny (nejvíc známe je české kysané zelí) zajišťující dostatek přirozeného množství vitamínu C, trávicích enzymů i prospěšných laktobacilů pro naše střeva.

ŘASY

Jsou výborným zdrojem vitamínů a hlavně minerálů a dalších důležitých stopových prvků.
Ano, nepatří do našeho přirozeného prostředí, ale stejně jako mořská sůl, vytváří svým složením dokonalou symbiózu s naším vnitřním minerálním prostředím, vývojově vzešlým z moře.

-při svém růstu přeměňují neorganické minerály z mořské vody v organické minerální soli a vážou je na aminokyseliny: tato kombinace povzbuzuje srdeční činnost a vyživuje vlasy, nehty, kůži, krev, svaly a kosti.
-při vyčerpaně půdě jsou zárukou příjmu stopových prvků a minerálů a tím udržují normální metabolické procesy v organismu.

Jejich přiměřený příjem nám dodává dostatek vitamínů a minerálů všech druhů, včetně tolik ve veganské stravě diskutovaného vitamínu B12. Ten obsahují také výše zmíněné kvašené zeleniny, ale hlavně si ho dokáže tělo v tlustém střevě samo vyrábět. Ale musí v něm být zdravé bakteriální prostředí, neničené moučnými a pečenými moučnými produkty a nadměrným příjmem syrové zeleniny.