Sůl

Je přínosné si přiznat, že povědomost o důležitosti soli je minimální.

Nejdůležitější je výběr soli. Samozřejmě klasická stolní rafinovaná, které neříkám sůl, ale chlorid draselný, nemá s prospěšnou mořskou solí, která nám dokáže doplňovat některé minerály a stopové prvky, ke kterým se jinak nedostaneme, už nic společného.

Jen pro informaci: tato kamenná sůl, která je samozřejmě také původem z moře, ale za miliony let už u ní došlo k neharmonickým změnám, se suší v pecích při 650°C, čímž dochází k naprosté změně struktury. A ještě se do ní přidává jód, hroznový cukr, soda a křemičitan sodný – kvůli barvě a netvrdnutí.

Jediná zdravá je tedy MOŘSKÁ SŮL.

Tu tvoří z 5% stopové prvky a žádné přísady. Získává se odpařováním mořské vody na slunci a šetrnou rafinací, která ji zbavuje nadbytečného hořčíku. Tato sůl má stejné minerální složení jako naše plasma, právě kromě hořčíku, který je obsažen v nadbytku v současné mořské vodě, oproti době, kdy jsme evolučně opouštěli mořské prostředí (slanost oceánu se zvýšila díky miliardám let vypařování od doby, kdy jsme z něho vzešli).

Při výběru v Bio obchodě je to sůl bílá. (Ne šedá – to je právě sůl sice mořská, ale neupravená).

Stejně jako u všech důležitých zdravých ingrediencí, i u soli platí dobrého po málu. Sůl každopádně pro svůj život potřebujeme:
-jejím příjmem regulujeme často vzpomínaný podíl draslíku a sodíku
-je nezbytná pro tvorbu kyseliny solné v žaludku
-sůl je nezbytná pro silnou imunitu – pomáhá budovat odolnost proti infekcím a bakteriím neboť její nedostatek snižuje schopnost těla produkovat bílé krvinky a tak je právě oslabena imunita
-její správné množství je nezbytné pro správnou funkci ledvin – sůl je energií ledvin a ledviny hospodaří se solí.
Pokud je jí nedostatek, vede k oslavení jangové energie ledvin a mi cítíme únavu a slabost.

Ale když je jí NADBYTEK, také nastávají problémy:
-zatěžuje ledviny, zhoršuje cévní systém, zvyšuje tlak
-je rozvrácená minerální rovnováha draslík-sodík a hořčík-vápník a další návazné řetězce, což vede mimo jiné k nerovnováze prvků, které staví naše kostí a to vede k osteoporóze i parodontóze
-extrémní solný jang nás neodolatelně, mimo naše volní a rozumová rozhodnutí vede k extrémnímu jinu – cukru, alkoholu, kávě. A platí to samozřejmě i naopak.
-člověk s nadbytečným solením hodně pracuje, nedokáže přestat, což ho vede k nervozitě, nespavosti a tím chronické únavě.

Soli potřebujeme 2-4g denně. Vše co je pod a hlavně nad, je nefyziologické a nezdravé. Problém je, že při konvenční stravě nepozorovaně přijmeme v jednom jídle množství soli na celý týden. Jasné je to u uzenin – třeba 10dkg šunky obsahuje 9g rychlené, karcinogenní soli. Stejně tak je nadbytek soli v pečivu, hlavně v chlebu. Také se hodně solí brambory, rajčata, právě pro jejich minerální nevyváženost, kterou solí doháníme.

Proto je třeba vlastní KONDICI, která je vázaná na sůl, pozorně analyzovat. Když už příjem soli kontrolujeme a cítíme se slabí, mírně přidáme. Pokud cítíme bezdůvodnou žízeň, sůl ubíráme.

Dále je důležité vědět, že DĚTI do jednoho roku nesmí vůbec solit, abychom silným jangem neblokovali jeho vývoj. A i v dalších dětských letech by s námi v našich jídlech naše dítě rozhodně množství soli sdílet nemělo.

Se solí pracujeme v pověstných špetkách, a právě zde platí: méně je někdy více. Pokud se stravujeme v zaměstnání či při jiných příležitostech mimo vaši kuchyni, soli máme spíše nadbytek než naopak. A tomu přizpůsobujte své vaření. I tady si chuťové pohárky rády zvyknou na jemnější, nepřesolované chutě vašich pokrmů.